torsdag 29 april 2010

En liten munnfull partiklar på 100 meters avstånd? No problems here!

Detta är ingen nyhet, varenda hemmakemist vet att konserveringsmedlet salt konserverar alkoholprodukter och så även PVA (Poly Vinyl Alcohol) och du känner nog säkerligen till detta lilla mysterium och Korda visade det på sin nya gratis CD i tron att det var lite Whauv över det hela, själv har jag använd detta sätt under flera år.
Men det finns dem som inte vet om detta och dem ska få vetskapen här och nu! Korda visade detta lilla trix under ett par minnuter och alla kanske inte hängde med i svängerna, här tar vi det lugnt och metodiskt!Till vänster ser du två olika skålar med vanligt vatten och till höger ser du att jag blandar ner vanligt salt i den röda skålen. Att karpen älskar salt vet väl alla vid detta läget, so far, so good!
Rör ut saltet i vattnet tills det löser sig med en sked och lägg ner dina utvalda partikelbeten direkt från hinken var du bevarar dem och rör om igen, så dem får saltet överallt.

Ta upp dina partiklar från det salta vattnet och gör en liten PVA - bag, jag har använd den finaste mesh jag har i demosyfte och som du ser så smälter inte bagen sönder, utan den håller ihop.


Här har jag lagt tillbaka PVA - bagen i det salta vattnet och klockan står på 15.15, vilket kanske är lite svårt att se på bilden. Till höger har det gått ungefär 9 minuter och som du ser är PVA - bagen fortfarande hel och intakt.



Här har jag lagt PVA - bagen tillbaka i det färska vattnet (sjön) och efter 20 sekunder exploderade bagen och jag har mina partiklar runt mitt krokbete. På detta sätt kan du hemma göra dig ett gäng med PVA - bags med dina Tigers, bönor mm och bevara dem i saltad vatten och du har dem klara för att montera på din rigg och fiska med dessa beten på vilket avstånd, du än orkar kasta.
Vem fiskade senast med en liten partikelbag på 100 meters avstånd i just ditt karpvatten? Som du ser så har du en stor fördel av att kunna och använda detta i ditt fiske. Dem flesta som ska fiska med partiklar spoddar ut dem och det blir en sanslös spriddning på det hela, en liten munnfull beten kan vara det som ger resultat när fisken är trög eller annat.
Exempelvis fungerar Tigers genom att någon mäskar med hela tigers och karpen kommer in och tar dessa utan att fångas, karpen krossar dessa Tigers i sina svalgtänder och fiskens långa tarmsysten utvinner vad fisken behöver. Resterande saker kommer ut på naturlig väg någon annanstans i sjön och nästa karp hittar dessa krossade Tigers, så sprids dem i ditt vatten och det är just det, du efterliknar genom små bags med färska, men krossade Tigers. Testa själv, så ska du få se och glöm inte bagen med Chillihampan! Good luck!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.