lördag 24 april 2010

Massbaiting.

Vattnet från dem kokta bönorna använder jag som sagt igen eller åtminstone en del av del för soaking av gamla torrade boilies eller som här i lite minipartiklar. Jag använder denna blandning av flera skäl, nämligen för att dra in fisken och hålla dem på platsen länge när jag inte är vid vattnet och fiskar. Samtidigt hjälper dessa små beten att hålla bottnen ren genom att all fisk äter dessa och river upp bottenvegetationen och platsen blir åtminstone renare när jag ska fiska.Gör en blandning av ris, bovete, röda linser och gul hirs och blanda det rejält i en 10 liters hink.
Häll kokvattnet från bönorna över denna blandning och låt det stå och dra, det kan vara så att du måste tillsätta mera vatten genom att alla dessa små partiklar suger åt sig vätskan i stora mängder.

5 dl ris och 200 gram av dem nämnda småpartiklar ger faktiskt nästan 8 liters volume av karpgodis. Först kommer småfisken in genom anisdoften och sedan lite större fiskar som Braxen och sen flytter Karpen in och hittar dina beten.


Titta noga på denna bild och ställ dig tanken, hur länge håller detta en karp på platsen? Hur lång tid tar det innan den har ätit allt? Det är länge det! Riskornen representera vita maggots och har du förmån att ha tillgång till ett Carp only water, så är fiske med maggots över denna blandning fruktansvärd effektivt.



För spodding av dessa massbaits behöver du en spodd utan hål eller en som du har tejpad annars ramlar dem små beten ut under kasten och du får en okontrollerad spridning av betet. Prova detta, gör dig den tjänsten och upplev hur effektivt detta är. Inget av detta kostar skjortan och det är så enkelt att göra.
Nu ska jag till Rismåla och genomföra städ och röjardagen som vi har och sedan är det hockey vid 15.30 på kanal 5 och söndag fiskar jag igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.